woensdag 2 februari 2011

Amandelspijstaart

Dit is een super lekkere en zeer zoete taart. Waar het recept vandaan komt weet ik niet, ik heb dit al zeker 25 jaar in huis en sinds kort weer herontdekt. Een toppertje!!

Wat heb je nodig:
- 125 gram bloem
- 75 gram boter
- 40 gram suiker
- mespuntje zout
- 1/2 ei (maar ik gebruik gewoon 1 klein ei)
- vlaaivorm van 22 cm doorsnee (een gewone appeltaartvorm kan natuurlijk ook, ik heb zelf net een vlaaivorm gekocht maar maakte hem voorheen in een appeltaartvorm).

Alles bij elkaar doen en een bal kneden. Deze in de koelkast laten opstijven. Eigenlijk een uur maar daar heb ik geen geduld voor dus haal ik de bol na 10 minuten er alweer uit.

Deeg uitrollen tot een lap en hiermee de vorm bekleden. Er moet een klein opstaand randje komen. Prik wat gaatjes in het deeg en dan ongeveer 10 minuten in de oven op 200 graden.

Voor de vulling heb je nodig:
- 75 gram boter
- 250 gram amandelspijs
- 1 1/2 eetlepel honing
- 1 eetlepel creme fraiche
- 2 eetlepels abrikozen jam
- 20 gram amandelschaafsel
- eventueel een eetlepel Drambuie of Apricot Brandy. Ik heb er Licor 43 in gedaan, dat had ik in huis.

In een pannetje op laag vuur de boter laten smelten. De amandelspijs erin brokkelen en ook laten smelten. Honing, creme fraiche en eventueel de likeur erbij. Alles goed door elkaar roeren tot er een dikke saus ontstaat.

Als de taartbodem uit de oven komt deze insmeren met jam. De saus erover verdelen en het amandelschaafsel eroverheen strooien. Dan nog ongeveer 10 minuten in de oven op 200 graden tot de saus gaat pruttelen.

De taart uit de oven halen en af laten koelen. Ik vind 'm het lekkerste als hij nog een heel klein beetje warm is.

Eet smakelijk!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten